född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | sommarsiesta | var i tradgardsforeningen | elias erdtman | sjalvportratt | efter regnvader | Related Artists:
HUILLIOT, Pierre NicolasFrench painter (b. 1674, Paris, d. 1751, Paris
Johan stephan Von Calocker Called Giovanni CalcarCalcar(near Cleves)1499-Naples 1546
Jan Baptiste Vanmour1671-1737
was a Flemish-French painter, remembered for his detailed portrayal of life in the Ottoman Empire during the Tulip Era and the rule of Sultan Ahmed III. Van Mour was a native of Valenciennes, a Flemish town that at he time of his birth belonged to the Spanish Netherlands, but since 1678 to France. He studied art in the studio of Jacques-Albert Gerin, and his work attracted the attention of an aristocrat and statesman of the time, Marquis Charles de Ferriol. Van Mour was invited to go to Istanbul when De Ferriol was appointed there as the French Ambassador in 1699. De Ferriol commissioned van Mour to do one hundred portraits of the local people. In 1711 De Ferriol returned to France and van Mour worked for a variety of other diplomats. In the meantime De Ferriol published a series of one hundred engravings (after the paintings) in Recueil de cent estampes representant differentes nations du Levant. The book had a great influence in Western Europe and was published in at least five languages. Painting audiences with the Sultan became van Mour's speciality; he only had to change the setting and a few faces. Van Mour worked with assistants to fulfill all his obligations. In 1725 he was granted the extraordinary title of Peintre Ordinaire du Roy en Levant in recognition of both his and the Levant's importance to the French government. In 1727 the Dutch ambassador Cornelis Calkoen asked Van Mour to record his audience with Sultan Ahmed III on canvas. Van Mour was allowed to enter the palace during these ceremonies accompanying the ambassador and his retinue; therefore, he was familiar with the special protocol that prevailed in the Ottoman court for ambassador's receptions. Calkoen took many paintings of Jean-Baptiste van Mour with him, when he was appointed as ambassador in Dresden for the Dutch Republic.